SEF Energi indfører 4-dages arbejdsuge. Få svar på dine spørgsmål her

SEF indfører 4-dages arbejdsuge

Hos SEF har vi valgt at indføre en 4-dages arbejdsuge for alle selskaber i koncernen. Vi tror på, at når vi passer på hinanden, kan vi også passe endnu bedre på vores kunder og vores forretning. 

Vi er stolte af at være den første energikoncern i Danmark, der går forrest, når det gælder kundeservice, medarbejdertrivsel, bæredygtighed, mangfoldighed og en sund kerneforretning. Vi håber, at det kan inspirere andre til at gå samme vej.

Herunder kan du finde svar på de spørgsmål, der eventuelt kan opstå hos dig som kunde i forbindelse med vores valg af denne arbejdsmodel. 

Vi ønsker at sikre den gode trivsel hos vores medarbejdere, så vi kan levere en endnu bedre kundeservice til dig som kunde. Samtidig vil vi skabe øget effektivitet og kreativitet, smidigere arbejdsgange og større tilknytning til vores virksomhed.  

Nedenfor har vi uddybet vores intentioner med en 4-dages arbejdsuge: 

  • Vi vil øge trivslen hos vores medarbejdere. SEF har allerede en høj medarbejdertrivsel, men det er vigtigt for os, at vi fortsat passer godt på den. Ved at give vores medarbejdere mere fritid skaber vi en gladere og mere motiveret arbejdsstyrke, så vi kan levere en endnu bedre kundeservice til dig.
  • Vi vil fremme kreativitet og innovation. Vi tror på, at når vi har mere tid til at lade op i fritiden, har vi også mere energi til at tænke kreativt og skabe innovative løsninger, når vi er på arbejde.
  • Vi vil hæve produktiviteten. Det vil vi gøre ved at optimere vores arbejdsprocesser og fokusere på de vigtigste opgaver, så vi får mest muligt ud af den tid, vi er på arbejde.
  • Vi vil tiltrække og bibeholde de bedste medarbejdere. Gode arbejdsforhold vil gøre SEF til en attraktiv arbejdsplads for de dygtigste talenter.
  • Vi vil reducere vores klimaaftryk. Færre arbejdsdage betyder færre pendlerdage og forbrug på arbejdspladsen, hvilket vil mindske vores samlede klimaaftryk som virksomhed. 

Nej – tværtimod. Vi tror på, at når vi øger den gode trivsel hos vores medarbejdere, kan vi levere en endnu bedre service til dig som kunde.  

Vores telefon vil stadig være åben mandag til torsdag, som du kender det, sågar med udvidede åbningstider. Og vi er naturligvis altid klar til at hjælpe, hvis der skulle opstå noget akut om fredagen, som ikke kan vente til mandag. Her vil der være mulighed for at få hjælp med det samme. Både på telefonen og ved at sende en mail til os på sef-kundeservice@sef.dk. 

Disse åbningstider er gældende fra 1. april
Mandag-tirsdag kl. 9-15.30 
Onsdag kl. 9-13 
Torsdag kl. 9-17 
Fredag kl. 9-12 ved akutte henvendelser

Vores gode service er en af vores helt store styrker. Vi ligger i top tre på kundetilfredsheden blandt alle energiselskaber i Danmark, og vi har Fyns mest tilfredse elkunder. Det er ambitionen, at vi fortsat holder vores høje niveau på kundetilfredsheden. Samtidig arbejder vi hele tiden på at blive endnu bedre, og det, tror vi, denne arbejdsmodel er medvirkende til. 

Vi er ikke alene om at indføre en 4-dages arbejdsuge. Flere virksomheder både i Danmark og internationalt har haft stor succes med denne model. For eksempel har IIH Nordic, et prisvindende digitalt bureau, indført en 4-dages arbejdsuge på 30 timer siden 2017. De har oplevet højere medarbejdertilfredshed, mindre sygefravær og stress samt en positiv effekt på omsætningen. 

Vores eget datterselskab, FiberLAN, har også haft en 4-dages arbejdsuge siden 2022. Dette har givet medarbejderne mere tid til fritid, venner og familie, hvilket har resulteret i en gladere og mere produktiv arbejdsstyrke, og samtidig har det skabt positive resultater for virksomheden. 

Et stort britisk studie fra 2022, hvor 61 virksomheder og omkring 2.900 medarbejdere deltog, viste overvejende positive resultater. Medarbejderne rapporterede om lavere stressniveauer, reduceret træthed og bedre balance mellem arbejde og privatliv. Desuden faldt antallet af sygedage, og færre valgte at sige op. Virksomhederne oplevede også en stigning i produktiviteten og omsætningen.  

Ja. Indtil nu har vores arbejdstimer været fordelt således, at vores medarbejdere har arbejdet 8 timer mandag til torsdag og 5 timer om fredagen. Når vi fremadrettet vil holde fri fredag, vil vi gå over til en arbejdsuge med 32 timer og dermed skære 5 timer fra. Forskningen hos virksomheder, der har indført 4-dages arbejdsuge, viser, at produktiviteten kan forøges og som minimum fastholdes på tidligere niveau. Dette skyldes ikke nedgangen i tid, men de værktøjer som ledelse og medarbejdere i fællesskab skal benytte for at blive mere effektive. Når vi indfører 4-dages arbejdsuge, vil vi hæve produktiviteten ved at skabe nogle gode rammer for den måde, vi arbejder på. 

Vi vil stille skarpt på vores arbejdsprocesser og fokusere på at optimere disse med fokus på de vigtigste opgaver, så vi får mest muligt ud af den tid, vi er på arbejde. Vi vil respektere hinandens tid, og derfor vil vi arbejde målrettet på at minimere unødvendige møder og mails, så vores medarbejdere kan fokusere på deres kerneopgaver, og så vi kan levere en endnu bedre service til dig. 

Samtidig vil vi fremme kreativitet og innovation. Vi tror på, at når vi har mere tid til at lade op i fritiden, har vi også mere energi til at tænke kreativt og skabe innovative løsninger, når vi er på arbejde. Erfaring og studier viser, at denne arbejdsmodel skaber øget effektivitet og kreativitet, smidigere arbejdsgange, højere trivsel og større tilknytning til arbejdspladsen. 

Med en 4-dages arbejdsuge vil vores medarbejdere skulle udføre de samme vigtige opgaver som før. Denne arbejdsmodel skal medvirke til, at de kan indrette deres arbejdsliv på en smartere og mere effektiv måde, som skal være til glæde og gavn for både kunder, kollegaer og virksomheden. 

Ring til os

Vi er flere gange blevet kåret til at være det energiselskab med de mest tilfredse elkunder. Det er vi enormt stolte af, og vi tager nærheden til vores kunder utrolig alvorligt.

Ring til en af vores dygtige rådgivere på tlf. 62 20 11 20 – vi sidder klar til at hjælpe dig.

Vidste du for eksempel, at vi besvarer 91 % af vores opkald inden for 60 sekunder?