NYHED

Undgå svindel fra energiselskaber

Flere og flere energiselskaber kommer til, og det kan være svært at gennemskue markedet, når der skal skelnes mellem de pålidelige energiselskaber og dem, der ikke har rent mel i posen. Mange forbrugere oplever desværre at blive kontaktet af energiselskaber, der præsenterer dem for forskellige tilbud og påstande, som ikke holder vand. Flere oplever endda at skifte energiselskab uden at have givet samtykke. Det er derfor vigtigt, at du som forbruger er opmærksom på uærlige energiselskaber og er varsom med de oplysninger, du giver, når du har en elleverandør i røret.  

I SEF Energi gør vi alt for at passe godt på vores kunder. I denne artikel giver vi dig fire råd til, hvordan du kan navigere uden om skruppelløse energiselskaber og forholde dig kritisk over for de tilbud, du modtager. 

1. Vær varsom med de oplysninger, du giver

Chef for kundeservice i SEF Energi, Allan Pendegast, beskriver, at flere elkunder desværre oplever pludselig at have skiftet elselskab, uden de har ønsket det: ‘De er blevet bedt om at give følsomme oplysninger over telefon, når de er blevet kontaktet af et andet energiselskab. Efterfølgende har de pludselig skiftet elleverandør, uden de har opdaget det.’ Brancheorganisationen Green Power Denmark sætter i en nylig pressemeddelelse fokus på denne problematik, hvor afdelingschef Martin Dam Wied beskriver, at det er få oplysninger, et elselskab skal bruge for at få en kunde til at skifte: ‘Hvis man kender en forbrugers adresse og CPR-nummer – og er skruppelløs nok – kan man flytte en forbruger over til sit eget selskab, uden at forbrugeren ved det (…)‘* 

Hos SEF Energi kan vi i nogle sammenhænge godt ringe ud og spørge om CPR-nummer, så det er altså ikke altid, at du ikke skal give dit CPR-nummer over telefonen. Du skal blot forholde dig kritisk og være ekstra varsom med hvilke oplysninger, du giver, og hvem du giver dem til – dette kommer vi mere ind på i de følgende råd. 

Er du det mindste i tvivl, så ring ind til vores kundeservice på 62 20 11 20, og spørg, om det er os, der har kontaktet dig. Du kan fx bede om navnet på den person, du har snakket i telefon med, så vi kan be- eller afkræfte, om det er SEF Energi, du har været i kontakt med. 

2. Vær skeptisk over for urealistiske tilbud

Hvis et tilbud virker for godt til at være sandt, er det det sandsynligvis også: ‘Flere af vores kunder har oplevet at blive kontaktet af et uærligt energiselskab, som har givet udtryk for, at kunden vil spare flere hundrede kroner månedligt eller flere tusinde kroner om året ved at skifte til deres selskab. Dette er ikke sandt,’ forklarer Allan Pendegast og fortsætter: ‘Uanset hvilken elaftale, du har, skal du betale det samme i nettarif, som er den tarif, vi alle skal betale for at få transporteret strømmen gennem vores lokale elnet. Når det så drejer sig om forskellen på den pris, energiselskaberne tilbyder, er det faktisk nede i marginalerne, ja nogle gange få ører, der gør forskellen.’  

‘Samtidig ser vi en tendens til, at flere uærlige elselskaber udvælger og sammenligner priser, der ikke kan sammenlignes, når de kontakter vores kunder. Eksempelvis holdes en kvartalspris eller en fastpris op mod deres spotprodukt, som skifter time for time. Hvis informationen om dette mangler, kan det give forbrugeren en opfattelse af, at der kan spares meget mere ved at skifte elselskab, hvilket der i virkeligheden ikke kan, da sammenligningen ikke er korrekt. På den måde har det ukendte selskab ikke sagt nogle forkerte tal, men har blot udeladt en masse vigtig information’, forklarer Allan Pendegast. 

Tag derfor de skeptiske briller på, når elselskaber giver udtryk for, at du kan spare mange penge ved at skifte. Tænk også over, om der hverken nævnes abonnement eller tillæg, når du får præsenteret en potentiel elaftale. Opkræves der faste gebyrer, skal du også være opmærksom, da det er noget, vi som pålideligt energiselskab aldrig gør. Er du i tvivl? Så giv os gerne et ring. 

Undgå snyd fra energiselskaber

3. Få alt på skrift

Når vi hos SEF Energi har lavet en elaftale med dig, sørger vi altid for, at du modtager en bekræftelse efterfølgende. Oplever du at have indgået en aftale, hvor du ikke modtager dokumentation, kan det være tegn på svindel hos det energiselskab, der har kontaktet dig. 

Sørg altid for at få skriftlig dokumentation på alle aftaler og tilbud. Ring gerne ind til os, hvis du ikke har modtaget dokumentation og er i tvivl, om det er os, du har været i kontakt med. 

4. Vær kritisk over for navn og aggressiv tone

Nogle selskaber påstår, at de samarbejder med os, eller at de har opkøbt vores energiselskab, hvilket ikke er sandheden. Er du i tvivl, kan du altid kigge på den seneste elregning fra os, hvor du finder vores navn. Du kan også altid logge på vores selvbetjeningsløsning MitSEF, hvor du kan se din regning online. 

Du skal også være opmærksom på den tone, du møder. Flere uærlige selskaber har nemlig en meget aggressiv tone og ringer forbrugerne op mange gange for at forsøge at overtale dem til at blive kunde hos dem: ‘En af vores kunder har fortalt, at han blev ringet op så mange gange, at han endte med at give sig og skifte energiselskab, hvorefter han fortrød skiftet. Denne aggressive adfærd fra uærlige energiselskaber kan blive meget påtrængende, og det er ærgerligt, at forbrugere skal opleve at blive udsat for dette, så de føler sig pressede til at skifte,’ fortæller Allan Pendegast.  

Når du møder en aggressiv adfærd fra energiselskaber, er det altid en god idé at forholde dig kritisk og være varsom med, hvad du giver dem af information.

 

Har du været udsat for svindel fra et energiselskab?

Har du været udsat for svindel, så kontakt os som det første62 20 11 20, så vi kan hjælpe med at skifte dig tilbage til at være kunde hos os igen hurtigst muligt. Derudover opfordrer Martin Dam Wied fra brancheorganisationen Green Power Denmark alle forbrugere til at klage til Forbrugerombudsmanden, hvis man har oplevet at være blevet flyttet over til et andet elselskab uden at have givet samtykke: ‘Forbrugerombudsmanden plejer at tage sager op, hvis der er mange klager over de samme selskaber og deres adfærd’*. 

Ring hellere én gang for meget end én gang for lidt

Er du i tvivl, om du har været udsat for svindel, så er du altid velkommen til at ringe til os, så vi kan hjælpe dig med at be– eller afkræfte, om det er os, du har været i kontakt med. Vi ringer selv ud til vores kunder en gang i mellem, og derfor kan det godt være, du har snakket med en af vores medarbejdere. Hvis du ikke er klar over, om du ufrivilligt har skiftet energiselskab, kan du kigge på din seneste elregning og se, om navnet på elleverandøren har ændret sig. Har det det, må du gerne kontakte os hurtigst muligt. 

 

Hos SEF Energi vil vi gerne berolige dig med: Du er det helt rette sted

Du kan være helt rolig, når du er elkunde hos SEF Energi. Hos os er du i trygge hænder. Ud over at være et pålideligt energiselskab har vi også Fyns mest tilfredse elkunder. Med vores tre attraktive elaftaler kan du altid vælge den aftale, der passer bedst til dig og din familie og have ro i maven.  

Når du er kunde hos os, får du ikke kun en god pris på din elaftale og den bedste kundeservice. Du er samtidig en del af en energikoncern, der stræber efter at gå forrest i den grønne omstilling, og som bruger energien fornuftigt i kampen mod klimaforandringerne. Det kan du læse mere om her