NYHED

SEF betaler 9 mio. tilbage til kunderne

Høje og ustabile energipriser har været virkeligheden for danskerne det seneste år, hvor en gennemsnitlig elregning er steget med 30 procent. Men nu betaler SEF Energi 9 millioner kroner tilbage til deres kunder på en standard kontrakt.

Der er endeligt godt nyt til SEF Energis elkunder, de kan se frem til lidt ekstra luft i budgettet, for virksomheden betaler 9 millioner kroner tilbage til kunderne. Størstedelen af energiselskabets kunder har en standardkontrakt, og det er netop dem, der modtager tilbagebetalingen.

”Vi lever i en meget ustabil tid i øjeblikket, og det giver meget utilregnelige energipriser. Men heldigvis er det til den positive side denne gang, for vi har betalt mindre for vores el, end først antaget. Vi ønsker ikke at profitere af et uforudsigeligt elmarked. Vi ønsker tværtimod, at det skal komme kunderne til gode,” siger Claus Holm Andersen, der er Markedsdirektør hos SEF Energi.

Årsagen til at SEF Energi kan betale pengene tilbage til kunderne skyldes, at mange betaler per kvartal. Det beløb, der er betalt for første kvartal i år, er beregnet ud fra de priser som virksomheden kunne se i slutningen af 2021, men elpriserne faldt mere end forventet.

”De kunder der har en standardkontrakt hos os, vil få 52 øre per kWh tilbage. Det lyder måske ikke af meget, men hvis du varmer dit hus op med en varmepumpe, eller lader din elbil derhjemme, så løber det op,” fortæller Claus Holm Andersen.

Farvel til risikoen
Stigende elpriser, stigende gaspriser og stigende fødevarepriser, det er dyrt at være dansker for tiden. På grund af den ustabile verdenssituation, er det svært at forudsige, hvordan elpriserne kommer til at udvikle sig, både på den korte og lange bane. Derfor har SEF Energi valgt en ny strategi for deres indkøb af el.

”Vi begynder at sikre os løbende i kvartalet forud for leveringskvartalet til de priser, som vi kan opnå i markedet. Tidligere har vi sikret os delvist en af de sidste dage, forud for leveringskvartalet, hvilket kan give nogle uheldige priser. Med den nye strategi forventer vi, at vi bedre rammer nogle priser, der er til gunst for kunderne,” siger Claus Holm Andersen.

Sikkerheden gælder for de kunder, der har en standardaftale. Er man som kunde ikke interesseret i at have det sikkerhedsnet, kan man lave en spotaftale med SEF Energi i stedet for, så bliver prisen afregnet time for time.

”Vi har Danmarks mest tilfredse elkunder, og ved at ændre vores indkøbsstrategi, sikrer vi priserne for næste kvartal til gavn for såvel SEF som vores kunder,” siger Claus Holm Andersen.
SEF Energi forventer, at de 9 millioner kroner vil være udbetalt til kunderne i løbet af 2. kvartal.

Fakta om SEF Energi
SEF er optaget af at sikre vores kunder moderne og grønne produkter. Med fokus rettet ind i fremtiden arbejder vi hver dag på at tage nye initiativer – herunder udvikle vores varmepumpekoncept gennem Nærvarme Danmark og sikre gode lade-faciliteter til elbilister i såvel det offentlige som i det private rum.

SEF ser ind i fremtiden, hvor ny teknologi vil gøre sin entre i hjemmene og på intelligent vis hjælpe til med at styre vores elektriske apparater på en klog, grøn og prisbevidst måde. Det er muligt og helt nødvendigt at forene velfærd med værdier fra FN´s Verdensmål.

 

For yderligere oplysninger:

Kontakt kommunikationsmedarbejder, Rikke Hartmann, på telefon 27283122